Reban Ayam Baru

Reban Ayam Baru

Tuesday, April 6, 2010

Projek Bermula

Sebenarnya dah lama aku fikir pasal projek ayam ni. Tapi bila saja nak buat xcukup modal. Namun bila dah dapat kerja ni.. ada duit baki gaji, aku teruskan projek membela ayam kampung. Sekarang ni ayam aku hanya ada anak 12 ekor manakala ibu ayam yang sudah bersedia untuk bertelur ada 6 dan yang muda pulak aku baru ambil kat kampung mertua aku 3 ekor. Ayam jantan pulak ada seekor je.
Peringkat pertama projek, Allah sudah uji aku dengan penyakit ayam. 2 ekor ibu telah dikenalpasti ada penyakit sakit mata dan sampar..pening..pening. Inilah dugaan kita sebagai hamba Allah.
Aku mulalah cari ubat untuk merawat, setiap kali balik mengajar aku kena lah rawat ayam aku yang sakit dulu..namun aku tidak akan berputus asa.
Langkah pertama aku untuk berjaya dalam projek ini ialah dengan membeli inkubator dari sahabat negeri jelapang padi. (En. Rezuan). Dia baru hantar semalam dengan bas. Pagi tadi aku terlena, hampir xsedar nak pergi ambik barang dengan driver bas..tapi alhamdulillah Allah sedarkan aku, dan terus bangun untuk pergi ambik inkubator di kg. sireh kat tesco Kb. Alhamdulillah dapat juga aku memiliki sebuah inkubator berkapasiti 150 biji telur.
Petang nanti aku akan terus guna inkubator tersebut untuk mengeram telur ayam yang sudah disimpan hampir 2 minggu.. tapi sahabat2 penternak bagitahu telur ayam ni elok simpan tidak lebih satu minggu. Walaubagaimanapun aku tawakkal jelah kepada Allah..yang paling penting nak test dulu inkubator buatan orang Islam kita.
Rumah ayam aku yang baru telah pun siap cuma menunggu kehadiran anak-anak ayam yang bakal menetas nanti.

No comments:

Post a Comment